امروز

دوشنبه, ۷ مهر , ۱۳۹۹

  ساعت

۰۱:۴۸ قبل از ظهر

سایز متن   /

اطلاعات این سانحه توسط دکتر علاءالدین شیخی، رئیس اورژانس استان لرستان در اختیار برخی رسانه‌ها همچون پایگاه خبری یافته،‌ قرار گرفته است. در سال گذشته میلادی، بانک جهانی اعلام کرد ایران با داشتن سالانه بیش از ۱۵ هزار فوتی به علت تصادفات جاده‌ای از جمله بالاترین تعداد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی را در جهان داراست. کیفیت جاده‌، نوع رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین نوع کیفت ایمنی خودرو از جمله سه متغیر مهم در سانحه‌شناسی تصادفات رانندگی است.

کشور ایران در حال حاضر ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد. کشوری همچون آلمان هم مثل ایران تعداد ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد. تعداد فوتی‌های تصادفات رانندگی در این دو کشور چگونه است؟ اگر مبنا را پایان سال ۲۰۱۹ میلادی بدانیم در همه مدت این سال در کشور آلمان با جمعیت ۸۳ میلیون نفر، تعداد ۳ هزار نفر به علت تصادفات رانندگی جان باخته‌‌اند. در ایران با عددهایی بیشتر از ۱۵ هزار جان‌باخته در سال به علت تصادفات رانندگی روبه‌رو هستیم. نگاهی هم به آمارشناسی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این رابطه بیندازیم؛
این سازمان اعلام کرده است ۹۰ درصد تصادفات جاده‌ای جهان در کشورهای در حال توسعه (جهان سوم) رخ می‌دهند.

این سازمان که مبنای آمارش را تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی می‌دانیم گفته است در کشوری همچون سوئد، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، نرخ مرگ و میر تصادفات جاده‌ای ۲٫۴۹ درصد است.در کشور دیگری همچون هلند، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، نرخ مرگ و میر تصادفات جاده‌ای ۲٫۸۱ درصد است. در ترکیه این نرخ ۸٫۸۵ درصد است. اما در کشور ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، نرخ مرگ و میر تصادفات جاده‌ای ۳۲٫۳۰ درصد است. پس، تلفات به علت تصادفات جاده‌ای، در کشور ما بالاست و می‌طلبد دولت و مجلس، در این زمینه اقدامات زیرساختی پیشگیرانه‌تری در همه سطوح (از کیفیت جاده گرفته تا ایمنی خودرو و تقویت اقدامات فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی رانندگی استاندارد) اتخاذ نمایند.
شهرام شرفی
انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد